Саопштење за јавност | 10.04.2025 Препорука у вези поступања 31-ог дјетета која су пронађена без родитељске пратње на подручју Брчко дистрикта Босне и Херцеговине Дјеца, илустрација Омбудсмени за људска права Босне и Херцеговине у складу са чланом 14. Правила поступка Институције Омбудсмена за људска права Босне и Херцеговине отворили су по службеној дужности предмете у вези догађаја који се односи на проналазак 31-ог дјетета без родитељске пратње на подручју Брчко дистрикта Босне и Херцеговине. Законом о Омбудсмену за људска права Босне и Херцеговине члан. 1. став. 1. прописано је да је Омбудсмен за људска права БиХ независна институција успостављена у циљу промовисања добре управе и владавине права, заштите права и слобода физичких и правних лица, како је гарантовано посебно Уставом БиХ и међународним споразумима из додатка тог Устава, која ће надгледати активности институција Босне и Херцеговине, њених ентитета и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине, у складу са одредбама овог закона. Конвенција Уједињених нација о правима дјетета саставни дио Устава Босне и Херцеговине, што је чини документом који би требали сви примјењивати у поступцима који се односе на дјецу, водећи рачуна да поступања буду у најбољем интересу дјетета. Проналазак 31 дјетета у приватној кући у Брчко дистрикту, без родитељске пратње, која су била здравствено и хигијенски занемарена, ускраћена за основна права и потенцијално жртве трговине људима, пред надлежне органе кривичног гоњења и социјалне заштите Брчко дистрикта БиХ ставило је обавезу провођења бројних радњи, прије свега у циљу заштите дјеце а потом откривања и санкционисања починитеља кривичних дјела. Међутим, истовремено су се показале и слабости система заштите жртава кривичних дјела. Очигледно је изостала адекватна превенција, простор који је кориштен за смјештај дјеце прилагођени је простор локалног хотела, а евидентно нису успостављена ефикасна правила и праксе који би осигурали апсолутну физичку и психолошку заштиту дјеце. Омбудсмени БИХ констатују да велику улогу треба да има превенција и спрјечавање ризика да дјеца постану жртве трговине људима, посебно у виду подршке породицама гдје кључну улогу имају центри за социјални рад, али и све друге институције система. Надлежне институције, као и невладине организације које раде на сузбијању и превенцији просјачења суочавају са проблемима незаинтересованости, игнорисања и непризнавања постојања појаве просјачења дјеце у Босни и Херцеговини. Посебно рањиве групе дјеце изложене су ризику да постану жртве трговине људима су сиромашна дјеца, занемарена и одгојно запуштена дјеца, дјеца жртве насиља у породици, дјеца из дисфункционалних породица, ромска дјеца, дјеца мигранти, дјеца без родитељског старања, дјеца смјештена у установама социјалне заштите или у установама за дјецу у сукобу са законом. Омбудсмени Босне и Херцеговине у својим бројним извјештајима и анализама указују на чињеницу да дјеца и даље чине значајан постотак жртава трговине људима у БиХ и да су подвргнута сексуалном искориштавању, радној експлоатацији, присилном просјачењу и дјечјем браку. “Тамну бројку” непрепознатих и неоткривених случајева трговине дјецом прате изазови у прикупљању података и забринутост због недостатка концептуалне јасноће о томе шта представља трговину дјецом, а шта сродна кривична дјела која укључују сексуално злостављање и искориштавање дјеце, у шта се убраја и злостављање дјеце на интернету (слике злостављања дјеце), просјачење и рад дјеце (посебно најгори облици дјечјег рада). Препознавши наведене проблеме Омбудсмени Босне и Херцеговине су кроз израду својих Специјалних извјештаја, као и у својим годишњим резултатима активности Институције омбудсмена указивали на исто. Наведени годишњи и специјални извјештаји презентовани су Предсједништву Босне и Херцеговине, Парламенту Босне и Херцеговине, Парламенту Федерације Босне и Херцеговине, Народној Скупштини Републике Српске, као и Скупштини Брчко дистрикта Босне и Херцеговине. Такођер, Омбудсмени Босне и Херцеговине указују да сходно обавезама које произлазе из Конвенције о правима дјетета надлежни требају подузимати све одговарајуће законске, управне, друштвене и образовне мјере да би се дијете заштитило од свих облика физичког или менталног насиља, повреда или злостављања, занемаривања или немарног поступања, злоупотребе или експлоатације, укључујући и сексуално злостављање, док је на бризи родитеља, старатеља или било које друге особе која се брине о дијетету. Савјет министара Босне и Херцеговине на сједници одржаној 23. октобра 2024. године усвојило је Стратегију супротстављања трговини људима за период од 2024. до 2027. године . Ријеч је о кључном инструменту политике превенције и сузбијања трговине људима у Босни и Херцеговини. Нова Стратегија се концептуално и садржајно значајно ослања на стандарде Европске уније и друге међународне смјернице у области супротстављања трговини људима, а планиране стратешке мјере проводиће се у периоду од 2024. до 2027. године, с циљем испуњења општих и посебних стратешких циљева који су дефинисани Стратегијом. Поред стратешких циљева и мјера, важно је и што Стратегија садржи статистичке податке за период од 2020. године до 2023. године (број идентификованих потенцијалних жртава трговине људима, облике експлоатације жртава, полну структура жртава, старосну структуру и структуру жртава трговине људима по држављанству). Након проведеног поступка истраге, Омбудсмени Босне и Херцеговине су дана 26.03.2025. године, издали препоруку број: П-83/25, којом се препоручује: 1. Министарству цивилних послова Босне и Херцеговине и Министарству за људска права и избјеглице Босне и Херцеговине да дјелујући у оквиру својих надлежности да: - у координацији са тијелима и установама свих нивоа власти пруже помоћ и подршку ради сигурног смјештаја 31 дјетета са простора Брчко дистрикта БиХ, који су пронађени у приватној кући у Брчко дистрикту, без родитељске пратње, здравствено и хигијенски занемарена, ускраћени за темељна права и потенцијално жртве трговине људима. - подузму неопходне радње и мјере које осигуравају заштиту права дјетета од свих видова експлоатације или насиља а посебно од опасности да постану жртве трговине људима. 2.Влади Брчко дистрикта БиХ да: - подузме неопходне активности у циљу усвајања Акционог плана за провођење Стратегије супротстављања трговини људима у Босни и Херцеговини за подручју Брчко дистрикта БиХ и осигура стални мониторинг провођења Стратегије и акционог плана; - унаприједи механизме међусобне сарадње и координације између институција на супротстављању трговини људима на подручју Брчко дистрикта БиХ, - оснажи мултидисциплинарни приступ у раду координационих тимова уз учешће власти надлежних за кривично гоњење, социјалну заштиту, здравство, ментално здравље, образовање, бесплатну правну помоћ, границу и странце, - ради испуњења стратешких мјера размотри могућност оснивања установе у којој би се осигурао сигуран смјештај дјеце која су у ризику од било којег вида експлоатације или насиља, те подузму неопходне радње ради успоставе дневног центра за дјецу која раде и живе на улици или су у ризику да то постану, - континуирано јача ресурсе Пододјела за социјалну заштиту за ефикасно обављање послова старатељства над дјецом којима је неопходна интервенција и помоћ надлежних, дјецом које су жртве кривичних дјела, укључујући и трговине људима. - да Влада Брчко дистрикта БиХ осигура механизме заштите и координације надлежних органа у активностима на супротстављању трговини људима. 3. Полицији Брчко дистрикта БиХ и Тужилаштву Брчко дистрикта БиХ да: - подузму све неопходне активности на проналажењу и санкционисању починитеља кривичних дјела у предметној правној ствари, те развоју стратегија и координацији надлежних органа у активностима на супротстављању трговини људима. 4. да сви у року од 15 дана, од дана пријема ове препоруке обавијесте Омбудсмене Босне и Херцеговине о начину испоштовања исте. Важни линкови Сарадња са НВО Споразуми Институције Омбудсмена БиХ са другим институцијама омбудмена Слобода приступа информацијама Декларација из Маракеша, 12.10.2018.г. Стратегија дјеловања институције Омбудсмена за људска права БиХ за период 2023. – 2028. Средњорочни план рада 2025.-2027.г. Средњорочни план рада 2024.-2026.г. Приручник за поступање омбудсмана за људска права Босне и Херцеговине у предметима дискриминације Смјернице за испуњавање обрасца жалбе из области дискриминације Представка Европском суду за људска права - упутство Пут којим пролази представка пред Европским судом за људска права Архива новости Штитимо права физичких и правних лица у складу са Уставом БиХ и међународним споразумима који се налазе у додатку Устава...Омбудсмени БиХ Активности ОмбудсменаОмбудсменке на сједници Дома народа Парламентарне скупштине БиХОмбудсменка др Јасминка Џумхур присуствовала свечаном пријему поводом обиљежавања православног ВаскрсаžСастанак омбудсмена др Невенка Врањеша са правним савјетником ОСЦЕ-аОмбудсменка др Јасминка Џумхур на састанку са федералним министром рада и социјалне политикеОмбудсменка Нивес Јукић на сједници Заједничке комисије за људска права ПСБиХОмбудсмен др Невенко Врањеш на обиљежавању Дана полиције Републике СрпскеАрхива активности Актуелне публикације П-83/25 - Препорука у вези поступања 31-ог дјетета која су пронађена без родитељске пратње на подручју Брчко дистрикта Босне и ХерцеговинеП-24/25 - Иницијатива о доношењу Закона о слободи приступа информацијама Брчко дистрикта Босне и ХерцеговинеСпецијални извјештај у вези са спречавањем ризика апатридије у Босни и Херцеговини, новембар 2024.Специјални извјештај о стању у просторијама за задржавање у појединим полицијским управама у Босни и Херцеговини, март 2024