Saopštenje za javnost | 10.04.2025 Preporuka u vezi postupanja 31-og djeteta koja su pronađena bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine Djeca, ilustracija Ombudsmeni za ljudska prava Bosne i Hercegovine u skladu sa članom 14. Pravila postupka Institucije Ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine otvorili su po službenoj dužnosti predmete u vezi događaja koji se odnosi na pronalazak 31-og djeteta bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Zakonom o Ombudsmenu za ljudska prava Bosne i Hercegovine član. 1. stav. 1. propisano je da je Ombudsmen za ljudska prava BiH nezavisna institucija uspostavljena u cilju promovisanja dobre uprave i vladavine prava, zaštite prava i sloboda fizičkih i pravnih lica, kako je garantovano posebno Ustavom BiH i međunarodnim sporazumima iz dodatka tog Ustava, koja će nadgledati aktivnosti institucija Bosne i Hercegovine, njenih entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, u skladu sa odredbama ovog zakona. Konvencija Ujedinjenih nacija o pravima djeteta sastavni dio Ustava Bosne i Hercegovine, što je čini dokumentom koji bi trebali svi primjenjivati u postupcima koji se odnose na djecu, vodeći računa da postupanja budu u najboljem interesu djeteta. Pronalazak 31 djeteta u privatnoj kući u Brčko distriktu, bez roditeljske pratnje, koja su bila zdravstveno i higijenski zanemarena, uskraćena za osnovna prava i potencijalno žrtve trgovine ljudima, pred nadležne organe krivičnog gonjenja i socijalne zaštite Brčko distrikta BiH stavilo je obavezu provođenja brojnih radnji, prije svega u cilju zaštite djece a potom otkrivanja i sankcionisanja počinitelja krivičnih djela. Međutim, istovremeno su se pokazale i slabosti sistema zaštite žrtava krivičnih djela. Očigledno je izostala adekvatna prevencija, prostor koji je korišten za smještaj djece prilagođeni je prostor lokalnog hotela, a evidentno nisu uspostavljena efikasna pravila i prakse koji bi osigurali apsolutnu fizičku i psihološku zaštitu djece. Ombudsmeni BIH konstatuju da veliku ulogu treba da ima prevencija i sprječavanje rizika da djeca postanu žrtve trgovine ljudima, posebno u vidu podrške porodicama gdje ključnu ulogu imaju centri za socijalni rad, ali i sve druge institucije sistema. Nadležne institucije, kao i nevladine organizacije koje rade na suzbijanju i prevenciji prosjačenja suočavaju sa problemima nezainteresovanosti, ignorisanja i nepriznavanja postojanja pojave prosjačenja djece u Bosni i Hercegovini. Posebno ranjive grupe djece izložene su riziku da postanu žrtve trgovine ljudima su siromašna djeca, zanemarena i odgojno zapuštena djeca, djeca žrtve nasilja u porodici, djeca iz disfunkcionalnih porodica, romska djeca, djeca migranti, djeca bez roditeljskog staranja, djeca smještena u ustanovama socijalne zaštite ili u ustanovama za djecu u sukobu sa zakonom. Ombudsmeni Bosne i Hercegovine u svojim brojnim izvještajima i analizama ukazuju na činjenicu da djeca i dalje čine značajan postotak žrtava trgovine ljudima u BiH i da su podvrgnuta seksualnom iskorištavanju, radnoj eksploataciji, prisilnom prosjačenju i dječjem braku. “Tamnu brojku” neprepoznatih i neotkrivenih slučajeva trgovine djecom prate izazovi u prikupljanju podataka i zabrinutost zbog nedostatka konceptualne jasnoće o tome šta predstavlja trgovinu djecom, a šta srodna krivična djela koja uključuju seksualno zlostavljanje i iskorištavanje djece, u šta se ubraja i zlostavljanje djece na internetu (slike zlostavljanja djece), prosjačenje i rad djece (posebno najgori oblici dječjeg rada). Prepoznavši navedene probleme Ombudsmeni Bosne i Hercegovine su kroz izradu svojih Specijalnih izvještaja, kao i u svojim godišnjim rezultatima aktivnosti Institucije ombudsmena ukazivali na isto. Navedeni godišnji i specijalni izvještaji prezentovani su Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, Parlamentu Bosne i Hercegovine, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Narodnoj Skupštini Republike Srpske, kao i Skupštini Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Također, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine ukazuju da shodno obavezama koje proizlaze iz Konvencije o pravima djeteta nadležni trebaju poduzimati sve odgovarajuće zakonske, upravne, društvene i obrazovne mjere da bi se dijete zaštitilo od svih oblika fizičkog ili mentalnog nasilja, povreda ili zlostavljanja, zanemarivanja ili nemarnog postupanja, zloupotrebe ili eksploatacije, uključujući i seksualno zlostavljanje, dok je na brizi roditelja, staratelja ili bilo koje druge osobe koja se brine o djetetu. Vijeće ministara Bosne i Hercegovine na sjednici održanoj 23. oktobra 2024. godine usvojilo je Strategiju suprotstavljanja trgovini ljudima za period od 2024. do 2027. godine . Riječ je o ključnom instrumentu politike prevencije i suzbijanja trgovine ljudima u Bosni i Hercegovini. Nova Strategija se konceptualno i sadržajno značajno oslanja na standarde Evropske unije i druge međunarodne smjernice u oblasti suprotstavljanja trgovini ljudima, a planirane strateške mjere provodiće se u periodu od 2024. do 2027. godine, s ciljem ispunjenja opštih i posebnih strateških ciljeva koji su definisani Strategijom. Pored strateških ciljeva i mjera, važno je i što Strategija sadrži statističke podatke za period od 2020. godine do 2023. godine (broj identifikovanih potencijalnih žrtava trgovine ljudima, oblike eksploatacije žrtava, polnu struktura žrtava, starosnu strukturu i strukturu žrtava trgovine ljudima po državljanstvu). Nakon provedenog postupka istrage, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine su dana 26.03.2025. godine, izdali preporuku broj: P-83/25, kojom se preporučuje: 1. Ministarstvu civilnih poslova Bosne i Hercegovine i Ministarstvu za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine da djelujući u okviru svojih nadležnosti da: - u koordinaciji sa tijelima i ustanovama svih nivoa vlasti pruže pomoć i podršku radi sigurnog smještaja 31 djeteta sa prostora Brčko distrikta BiH, koji su pronađeni u privatnoj kući u Brčko distriktu, bez roditeljske pratnje, zdravstveno i higijenski zanemarena, uskraćeni za temeljna prava i potencijalno žrtve trgovine ljudima. - poduzmu neophodne radnje i mjere koje osiguravaju zaštitu prava djeteta od svih vidova eksploatacije ili nasilja a posebno od opasnosti da postanu žrtve trgovine ljudima. 2.Vladi Brčko distrikta BiH da: - poduzme neophodne aktivnosti u cilju usvajanja Akcionog plana za provođenje Strategije suprotstavljanja trgovini ljudima u Bosni i Hercegovini za području Brčko distrikta BiH i osigura stalni monitoring provođenja Strategije i akcionog plana; - unaprijedi mehanizme međusobne saradnje i koordinacije između institucija na suprotstavljanju trgovini ljudima na području Brčko distrikta BiH, - osnaži multidisciplinarni pristup u radu koordinacionih timova uz učešće vlasti nadležnih za krivično gonjenje, socijalnu zaštitu, zdravstvo, mentalno zdravlje, obrazovanje, besplatnu pravnu pomoć, granicu i strance, - radi ispunjenja strateških mjera razmotri mogućnost osnivanja ustanove u kojoj bi se osigurao siguran smještaj djece koja su u riziku od bilo kojeg vida eksploatacije ili nasilja, te poduzmu neophodne radnje radi uspostave dnevnog centra za djecu koja rade i žive na ulici ili su u riziku da to postanu, - kontinuirano jača resurse Pododjela za socijalnu zaštitu za efikasno obavljanje poslova starateljstva nad djecom kojima je neophodna intervencija i pomoć nadležnih, djecom koje su žrtve krivičnih djela, uključujući i trgovine ljudima. - da Vlada Brčko distrikta BiH osigura mehanizme zaštite i koordinacije nadležnih organa u aktivnostima na suprotstavljanju trgovini ljudima. 3. Policiji Brčko distrikta BiH i Tužilaštvu Brčko distrikta BiH da: - poduzmu sve neophodne aktivnosti na pronalaženju i sankcionisanju počinitelja krivičnih djela u predmetnoj pravnoj stvari, te razvoju strategija i koordinaciji nadležnih organa u aktivnostima na suprotstavljanju trgovini ljudima. 4. da svi u roku od 15 dana, od dana prijema ove preporuke obavijeste Ombudsmene Bosne i Hercegovine o načinu ispoštovanja iste. Važni linkovi Saradnja sa NVO Sporazumi Institucije Ombudsmena BiH sa drugim institucijama ombudmana Sloboda pristupa informacijama Deklaracija iz Marakeša, 12.10.2018.g. Strategija djelovanja institucije Ombudsmena za ljudska prava BiH za period 2023. – 2028. Srednjoročni plan rada 2025.-2027.g. Srednjoročni plan rada 2024.-2026.g. Priručnik za postupanje ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine u predmetima diskriminacije Smjernice za ispunjavanje obrasca žalbe iz oblasti diskriminacije Predstavka Europskom sudu za ljudska prava - uputstvo Put kojim prolazi predstavka pred Evropskim sudom za ljudska prava Arhiva novosti Štitimo prava fizičkih i pravnih lica u skladu sa Ustavom BiH i međunarodnim sporazumima koji se nalaze u dodatku Ustava...Ombudsmeni BiH Aktivnosti OmbudsmenaOmbudsmenke na sjednici Doma naroda Parlamentarne skupštine BiHOmbudsmenka dr Jasminka Džumhur prisustvovala svečanom prijemu povodom obilježavanja pravoslavnog VaskrsaSastanak ombudsmena dr Nevenka Vranješa sa pravnim savjetnikom OSCE-aOmbudsmenka dr Jasminka Džumhur na sastanku sa federalnim ministrom rada i socijalne politikeOmbudsmenka Nives Jukić na sjednici Zajedničke komisije za ljudska prava PSBiHOmbudsmen dr. Nevenko Vranješ na obilježavanju Dana policije Republike SrpskeArhiva aktivnosti Aktuelne publikacije P-83/25 - Preporuka u vezi postupanja 31-og djeteta koja su pronađena bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i HercegovineP-24/25 - Inicijativa o donošenju Zakona o slobodi pristupa informacijama Brčko distrikta Bosne i HercegovineSpecijalni izvještaj u vezi sa sprečavanjem rizika apatridije u Bosni i Hercegovini, novembar 2024.Specijalni izvještaj o stanju u prostorijama za zadržavanje u pojedinim policijskim upravama u Bosni i Hercegovini, mart 2024.