Jezik/Језик/Language:
Your rights are violated?
Fill & Send Application Form
Photo albums
of everyday activities...
Website search:

Press statement | 13.10.2025

Preporuka u vezi sa povredom prava potrošača pri obračunu komunalnih usluga

Human Rights Ombudsman of Bosnia and HerzegovinaHuman Rights Ombudsman of Bosnia and Herzegovina

Dana 05.08.2025. godine Institucija ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Ombudsmen Bosne i Hercegovine) zaprimila je žalbu M.S. iz Livna (u daljem tekstu: podnositeljica žalbe).

Podnositeljica žalbe kao odgovornu stranu označila je J.P. ,,Komunalno“ d.o.o. Livno (u daljem tekstu: Komunalno preduzeće), a kao razlog obraćanja istakla je povredu potrošačkih prava, ukazujući na niz nepravilnosti u obračunu komunalnih usluga koje pruža navedeno preduzeće.

Postupajući po navedenoj žalbi, Ombudsmen Bosne i Hercegovine zatražio je izjašnjenje od Komunalnog preduzeća, koje je dostavljeno aktom broj: 01-55-02-3/25 od dana 18.08.2025. godine. U navedenom aktu, preduzeće ističe da je sporni obračun izvršen u skladu s važećom odlukom Grada Livna.

Dodatno, dana 19.09.2025. godine, nadležni inspektorat dostavio je Ombudsmenu Bosne i Hercegovine obavještenje u kojem se potvrđuje da je dana 06.08.2025. godine zaprimljen zahtjev građanke S.M. iz Livna, te da je dana 22.08.2025. godine proveden inspekcijski nadzor nad radom Komunalnog preduzeća, te da su uočene su određene nepravilnosti, na osnovu kojih je izdano odgovarajuće rješenje. Kako se navodi, na navedeno rješenje Komunalno preduzeće je izjavilo žalbu, a žalbeni postupak je u toku.

U toku postupka istrage, nesporno je utvrđeno da je Odluka o povećanju cijena vode i komunalnih usluga donesena i stupila na snagu dana 20.06.2025. godine. Ipak, računi za mjesec juni 2025. godine korisnicima su u cijelosti obračunati prema novim tarifama, iako su, prema navodima podnositeljice žalbe, vodomjeri očitani dana 10. 06.2025. godine, dakle deset dana prije stupanja navedene odluke na snagu.

Također utvrđeno je da Komunalno preduzeće primjenjuje praksu prema kojoj se cjelokupna količina potrošene vode automatski smatra ispuštenom u kanalizacioni sistem, te se korisnicima na toj osnovi dodatno obračunava naknada za odvodnju otpadnih voda. Takav način obračuna vrši se bez tehnički ili činjenično utemeljenog dokaza da je predmetna količina vode zaista završila u kanalizacionoj mreži. Ova praksa je sporna iz više razloga, prije svega, nije osnovana na individualizovanom pristupu, ne uzima u obzir specifične okolnosti korisnika (npr. korištenje vode za zalivanje, proizvodne ili poljoprivredne svrhe), te predstavlja vid sistemskog uvećavanja računa, što može dovesti do nepravednih finansijskih tereta za građane.

Na osnovu svih navedenih činjenica, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine zaključuju da je u konkretnom slučaju došlo do više međusobno povezanih povreda prava: od materijalnih grešaka u obračunu, preko nepravedne sistemske prakse u vezi sa kanalizacijom, do povrede procesnih prava potrošača.

Polazeći od navedenog, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine, dana 08.10.2025. godine, uputili su preporuku broj: P-319/25 sljedećeg sadržaja:

Javnom preduzeću „Komunalno“ d.o.o. Livno

1. da ponovo razmotri predmet i izvrši korekciju računa za mjesec juni 2025. godine korisniku T.M., kao i svim drugim korisnicima kod kojih je obračun izvršen po novim cijenama prije njihovog stupanja na snagu;

2. da preispita praksu automatskog obračuna naknade za kanalizaciju na osnovu ukupne potrošnje vode, te uspostavi pravičniji i individualizovan sistem obračuna odvodnje otpadnih voda;

3. da ubuduće obezbijedi jasno razgraničenje potrošnje po vremenskim periodima prije i nakon promjene cijena usluga, te dosljednu i transparentnu primjenu tarifnih odluka;

4. da u roku od 30 dana od dana prijema ove preporuke obavijesti Ombudsmen Bosne i Hercegovine o preduzetim aktivnostima na njenoj realizaciji.

Upravi za inspekcijske poslove Kantona 10

1. da, po okončanju žalbenog postupka u vezi sa rješenjem donesenim nakon sprovedenog inspekcijskog nadzora u ovom predmetu, dostavi Ombudsmenu Bosne i Hercegovine obavještenje o ishodu navedenog postupka;

2. da razmotri mogućnost proširenja inspekcijskog nadzora na sve korisnike komunalnih usluga na području Grada Livna za predmetni obračunski period, s ciljem utvrđivanja da li su utvrđene nepravilnosti bile pojedinačni slučaj ili su imale sistemski karakter;

3. da u roku od 30 dana od dana prijema ove preporuke dostavi Ombudsmenu Bosne i Hercegovine informaciju o preduzetim aktivnostima, kao i o eventualno dodatno preduzetim mjerama u vezi sa realizacijom ove preporuke.

U narednom periodu pratiće se realizacija preporuke.



Latest publications


The Institution of Human Rights Ombudsman of Bosnia and Herzegovina  © 2025    |    Site Map