Priopćenje za javnost | 10.04.2025 Preporuka u svezi postupanja 31-og djeteta koja su pronađena bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine Djeca, ilustracija Ombudsmani za ljudska prava Bosne i Hercegovine sukladno članku 14. Pravila postupka Institucije Ombudsmana za ljudska prava Bosne i Hercegovine otvorili su po službenoj dužnosti predmete u vezi događaja koji se odnosi na pronalazak 31-og djeteta bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Zakonom o Ombudsmanu za ljudska prava Bosne i Hercegovine članak. 1. stavak. 1. propisano je da je Ombudsman za ljudska prava BiH neovisna institucija uspostavljena u cilju promoviranja dobre uprave i vladavine prava, zaštite prava i sloboda fizičkih i pravnih osoba, kako je zajamčeno posebno Ustavom BiH i međunarodnim sporazumima iz dodatka tog Ustava, koja će nadgledati aktivnosti institucija Bosne i Hercegovine, njenih entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, sukladno odredbama ovog zakona. Konvencija Ujedinjenih nacija o pravima djeteta sastavni dio Ustava Bosne i Hercegovine, što je čini dokumentom koji bi trebali svi primjenjivati u postupcima koji se odnose na djecu, vodeći računa da postupanja budu u najboljem interesu djeteta. Pronalazak 31 djeteta u privatnoj kući u Brčko distriktu, bez roditeljske pratnje, koja su bila zdravstveno i higijenski zanemarena, uskraćena za osnovna prava i potencijalno žrtve trgovine ljudima, pred nadležna tijela kaznenog gonjenja i socijalne zaštite Brčko distrikta BiH stavilo je obvezu provođenja brojnih radnji, prije svega u cilju zaštite djece a potom otkrivanja i sankcioniranja počinitelja kaznenih djela. Međutim, istovremeno su se pokazale i slabosti sustava zaštite žrtava kaznenih djela. Očigledno je izostala adekvatna prevencija, prostor koji je korišten za smještaj djece prilagođeni je prostor lokalnog hotela, a evidentno nisu uspostavljena efikasna pravila i prakse koji bi osigurali apsolutnu fizičku i psihološku zaštitu djece. Ombudsmani BIH konstatiraju da veliku ulogu treba da ima prevencija i sprečavanje rizika da djeca postanu žrtve trgovine ljudima, posebno u vidu podrške obiteljima gdje ključnu ulogu imaju centri za socijalni rad, ali i sve druge institucije sustava. Nadležne institucije, kao i nevladine organizacije koje rade na suzbijanju i prevenciji prosjačenja suočavaju sa problemima nezainteresiranosti, ignoriranja i nepriznavanja postojanja pojave prosjačenja djece u Bosni i Hercegovini. Posebno ranjive grupe djece izložene su riziku da postanu žrtve trgovine ljudima su siromašna djeca, zanemarena i odgojno zapuštena djeca, djeca žrtve nasilja u obitelji, djeca iz disfunkcionalnih obitelji, romska djeca, djeca migranti, djeca bez roditeljskog staranja, djeca smještena u ustanovama socijalne zaštite ili u ustanovama za djecu u sukobu sa zakonom. Ombudsmani Bosne i Hercegovine u svojim brojnim izvješćima i analizama ukazuju na činjenicu da djeca i dalje čine značajan postotak žrtava trgovine ljudima u BiH i da su podvrgnuta seksualnom iskorištavanju, radnoj eksploataciji, prisilnom prosjačenju i dječjem braku. “Tamnu brojku” neprepoznatih i neotkrivenih slučajeva trgovine djecom prate izazovi u prikupljanju podataka i zabrinutost zbog nedostatka konceptualne jasnoće o tome šta predstavlja trgovinu djecom, a šta srodna kaznena djela koja uključuju seksualno zlostavljanje i iskorištavanje djece, u što se ubraja i zlostavljanje djece na internetu (slike zlostavljanja djece), prosjačenje i rad djece (posebno najgori oblici dječjeg rada). Prepoznavši navedene probleme Ombudsmani Bosne i Hercegovine su kroz izradu svojih Specijalnih izvješća kao i u svojim godišnjim rezultatima aktivnosti Institucije ombudsmana ukazivali na isto. Navedena godišnja i specijalna izvješća prezentirana su Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, Parlamentu Bosne i Hercegovine, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Narodnoj Skupštini Republike Srpske, kao i Skupštini Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Također, Ombudsmani Bosne i Hercegovine ukazuju da shodno obavezama koje proizlaze iz Konvencije o pravima djeteta nadležni trebaju poduzimati sve odgovarajuće zakonske, upravne, društvene i obrazovne mjere da bi se dijete zaštitilo od svih oblika fizičkog ili mentalnog nasilja, povreda ili zlostavljanja, zanemarivanja ili nemarnog postupanja, zloupotrebe ili eksploatacije, uključujući i seksualno zlostavljanje dok je na brizi roditelja, staratelja ili bilo koje druge osobe koja se brine o djetetu. Vijeće ministara Bosne i Hercegovine na sjednici održanoj 23. listopada 2024. godine usvojilo je Strategiju suprotstavljanja trgovini ljudima za period od 2024. do 2027. godine . Riječ je o ključnom instrumentu politike prevencije i suzbijanja trgovine ljudima u Bosni i Hercegovini. Nova Strategija se konceptualno i sadržajno značajno oslanja na standarde Europske unije i druge međunarodne smjernice u oblasti suprotstavljanja trgovini ljudima, a planirane strateške mjere provodiće se u periodu od 2024. do 2027. godine, s ciljem ispunjenja općih i posebnih strateških ciljeva koji su definirane Strategijom. Pored strateških ciljeva i mjera, važno je i što Strategija sadrži statističke podatke za period od 2020. godine do 2023. godine (broj identifikovanih potencijalnih žrtava trgovine ljudima, oblici eksploatacije žrtava, spolna struktura žrtava, starosna struktura i struktura žrtava trgovine ljudima po državljanstvu). Nakon provedenog postupka istrage, Ombudsmani Bosne i Hercegovine su dana 26.03.2025. godine, izdali preporuku broj: P-83/25, kojom se preporučuje: 1. Ministarstvu civilnih poslova Bosne i Hercegovine i Ministarstvu za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine da djelujući u okviru svojih nadležnosti da: - u koordinaciji sa tijelima i ustanovama svih razina vlasti pruže pomoć i podršku radi sigurnog smještaja 31 djeteta sa prostora Brčko distrikta BiH, koji su pronađeni u privatnoj kući u Brčko distriktu, bez roditeljske pratnje, zdravstveno i higijenski zanemarena, uskraćeni za temeljna prava i potencijalno žrtve trgovine ljudima. - poduzmu neophodne radnje i mjere koje osiguravaju zaštitu prava djeteta od svih vidova eksploatacije ili nasilja a posebno od opasnosti da postanu žrtve trgovine ljudima. 2.Vladi Brčko distrikta BiH da: - poduzme neophodne aktivnosti u cilju usvajanja Akcionog plana za provođenje Strategije suprotstavljanja trgovini ljudima u Bosni i Hercegovini za području Brčko distrikta BiH i osigura stalni monitoring provođenja Strategije i akcionog plana; - unaprijedi mehanizme međusobne suradnje i koordinacije između institucija na suprotstavljanju trgovini ljudima na području Brčko distrikta BiH, - osnaži multidisciplinarni pristup u radu koordinacionih timova uz učešće vlasti nadležnih za kazneno gonjenje, socijalnu zaštitu, zdravstvo, mentalno zdravlje, obrazovanje, besplatnu pravnu pomoć, granicu i strance, - radi ispunjenja strateških mjera razmotri mogućnost osnivanja ustanove u kojoj bi se osigurao siguran smještaj djece koja su u riziku od bilo kojeg vida eksploatacije ili nasilja, te poduzmu neophodne radnje radi uspostave dnevnog centra za djecu koja rade i žive na ulici ili su u riziku da to postanu, - kontinuirano jača resurse Pododjela za socijalnu zaštitu za efikasno obavljanje poslova starateljstva nad djecom kojima je neophodna intervencija i pomoć nadležnih, djecom koje su žrtve kaznenih djela, uključujući i trgovine ljudima. -da Vlada Brčko distrikta BiH osigura mehanizme zaštite i koordinacije nadležnih tijela u aktivnostima na suprotstavljanju trgovini ljudima. 3. Policiji Brčko distrikta BiH i Tužiteljstvu Brčko distrikta BiH da: - poduzmu sve neophodne aktivnosti na pronalaženju i sankcioniranju učinitelja kaznenih djela u predmetnoj pravnoj stvari, te razvoju strategija i koordinaciji nadležnih tijela u aktivnostima na suprotstavljanju trgovini ljudima. 4. da svi u roku od 15 dana, od dana prijema ove preporuke izvjeste Ombudsmane Bosne i Hercegovine o načinu ispoštovanja iste. Važni linkovi Suradnja sa NVO Sporazumi Institucije Ombudsmana BiH sa drugim institucijama ombudmana Sloboda pristupa informacijama Deklaracija iz Marakeša, 12.10.2018.g. Strategija djelovanja institucije Ombudsmana za ljudska prava BiH za razdoblje 2023. – 2028. Srednjoročni plan rada 2025.-2027.g. Srednjoročni plan rada 2024.-2026.g. Priručnik za postupanje ombudsmana za ljudska prava Bosne i Hercegovine u predmetima diskriminacije Smjernice za ispunjavanje obrasca žalbe iz oblasti diskriminacije Predstavka Europskom sudu za ljudska prava - naputak Put koji prolazi zahtjev pred Europskim sudom za ljudska prava Arhiva novosti Štitimo prava fizičkih i pravnih lica sukladno Ustavu BiH i međunarodnim sporazumima koji se nalaze u dodatku Ustava...Ombudsmani BiH Aktivnosti OmbudsmanaOmbudsmanke na sjednici Doma naroda Parlamentarne skupštine BiHOmbudsmanka dr Jasminka Džumhur prisustvovala svečanom prijemu povodom obilježavanja pravoslavnog VaskrsaSastanak ombudsmana dr Nevenka Vranješa sa pravnim savjetnikom OSCE-aOmbudsmenka dr Jasminka Džumhur na sastanku sa federalnim ministrom rada i socijalne politikeOmbudsmanka Nives Jukić na sjednici Zajedničkog povjerenstva za ljudska prava PSBiHOmbudsman dr. Nevenko Vranješ na obilježavanju Dana policije Republike SrpskeArhiva aktivnosti Aktuelne publikacije P-83/25 - Preporuka u svezi postupanja 31-og djeteta koja su pronađena bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i HercegovineP-24/25 - Inicijativa o donošenju Zakona o slobodi pristupa informacijama Brčko distrikta Bosne i HercegovineSpecijalno izvješće u vezi sa sprečavanjem rizika apatridije u Bosni i Hercegovini, studeni 2024.Specijalno izvješće o stanju u prostorijama za zadržavanje u pojedinim policijskim upravama u Bosni i Hercegovini, ožujak 2024.