Jezik/Језик/Language:
Ugrožena su Vam prava?
Popunite i pošaljite obrazac
Foto galerija
svakodnevnih aktivnosti...
Pretraga web stranice:

Priopćenje za javnost | 12.07.2022

Fondovi ne smiju odbijati zahtjeve za isplatu penzije zbog nedostatka dokumentacije za koju nisu odgovorni korisnici

Ombudsman za ljudska prava Bosne i HercegovineOmbudsman za ljudska prava Bosne i Hercegovine

Ombudsmenu za lјudska prava Bosne i Hercegovine, dana 31.05.2021. godine, obratio se, M.Đ. iz Sremske Mitrovice povodom uplate doprinosa za radni staž ostvaren u Bosni i Hercegovini, u svrhu ispunjavanja uslova za odlazak u penziju. Podnosilac žalbe navodi da preko dvije godine vodi postupak za priznavanje prava na penziju prema uplaćenom stažu, da je dostavio sve potrebne podatke radi utvrđivanja činjeničnog stanja, te da je ključ problema u činjenici da Općinski sud ne posjeduje kompletnu dokumentaciju o uplaćenom penzijskom stažu u korist podnosioca žalbe. Ombudsmenima za ljudska prava Bosne i Hercegovine kao osnov za izdavanje preporuke (P-188/22 od 27.05.2022. godine) poslužila je prvenstveno okolnost vremenskog trajanja postupka za utvrđivanje penzionog staža, a ujedno nisu mogli prihvatiti obrazloženje odgovornog organa prema koje se matični podaci za građane zagube, budu uništeni ili da ih bivši poslodavac nema. Ombudsmeni podvlače da blagovremen obračun i isplata penzije po osnovu uplaćenih doprinosa predstavlja stečeno pravo građana, gdje nadležni fondovi nisu vlasnici uplaćenih sredstava nego imaju funkciju servisa putem kojeg će građani na što jednostavniji, razumljiviji i efikasniji način doći do svojih sredstava. Evidentno je da zbog nepredviđenih okolnosti, uništavanja dokumentacije, migracija stanovništva, prestanka rada pojedinih subjekata nije u svakom slučaju moguće utvrditi sve podatke od kojih zavisi isplata penzije. U takvim situacijama, princip dobre uprave nalaže da odgovornost za utvrđivanje podataka prvenstveno leži na organima javne uprave, posebno u situacijama kada je do nedostataka u dokumentaciji došlo uslijed više sile ili bez krivice korisnika prava. Preporukom je, stoga, traženo od Fonda da prioritetno riješi predmet M.Đ. u skladu sa članom 5. Zakona o upravnom postupku Federacije Bosne i Hercegovine.

Kantonalni tužioci Bosansko podrinjskog kantona treba da dobiju naknade za dežurstvo

Ombudsmenu za ljudska prava Bosne i Hercegovine, dana 14.04.2022. godine, obratio se Kantonalni tužilac P.G. iz Goražda radi ostvarivanja prava na naknadu za dežurstvo i pripravnost za rad, koje je različito regulisano na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine. U postupku istrage je utvrđeno da lica koja obavljaju iste poslove, ostvaruju različita prava zavisno od toga u kojem kantonu rade. Isto tako, pojedine kategorije radnika ostvaruju pravo na ove naknade, dok je tužiocima Kantonalnog tužilaštva Bosansko-podrinjskog kantona to pravo uskraćeno. Odsustvo ove naknade ne može se pravdati nedostatkom budžetskih sredstava obzirom da u postupku istrage nisu predočeni dovoljno uvjerljivi dokazi da su nadležni organi preduzeli adekvatne mjere u cilju planiranja odnosno usvajanja onakvih zakonskih rješenja kojima bi ovo pitanje bilo riješeno. Na osnovu navedenih činjenica, i u skladu sa svojim ovlaštenjima Ombudsmeni su uputili Preporuku (P-187/22 od 16.06.2022. godine) Vladi Bosansko-podrinjskog kantona i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine da preduzmu mjere iz svoje nadležnosti sa ciljem isplate naknada dežurstava tužiocima Bosansko podrinjskog kantona.

Inspekcija treba utvrditi potpuno činjenično stanje radi ocjene zakonitosti konkursa

Ombudsmenu za lјudska prava Bosne i Hercegovine, dana 17.02.2022. godine, obratila se S.Š. iz Kotor Varoši navodeći, između ostalog, da se pet kandidata javilo na konkurs za direktora škole raspisan u martu 2021. godine, da izabrani kandidat D.P. nije predao urednu dokumentaciju zbog čega ga Školski odbor nije stavio na listu kandidata koji ispunjavaju uslove, da prosvjetna inspekcija nije utvrdila propuste na strani Školskog odbora, da su iz naslovlјenog ministarstva tražili da se dostavi dokumentacija za sve kandidate kao i sva prateća dokumentacija, da je Školski odbor nakon drugog konkursa D.P. stavio na listu kandidata koji ispunjavaju uslove iako to nije tačno, da se obraćala inspekciji koja nije pravilno izvršila kontrolu. U izjašnjenju odgovorne strane od dana 17.03.2022. godine, navodi se da Školski odbor donosi odluku i raspisuje konkurs za izbora direktora, da razmatra prijave kandidata koji ispunjavaju uslove konkursa te da ministru dostavlјa dokumentaciju i spisak kandidata koji ispunjavaju uslove konkursa, da je ministarstvo po osnovu nadzora nad radom obrazovnih ustanova, a po žalbi prijavlјenih kandidata, tražilo izjašnjenje na navode žalbe i potrebnu dokumentaciju, da je po ponovlјenom konkursu dostavlјena i dokumentacija kandidata koji je izabran. U konkretnom slučaju ostalo je sporno, a što ujedno predstavlјa klјučni navod podnositelјice žalbe, da li izabrani kandidat ispunjava zakonom propisan uslov u pogledu radnog iskustva, a prema kojem za direktora škole može da bude izabran nastavnik ili stručni saradnik koji ima najmanje pet godina radnog iskustva kao stručni saradnik ili nastavnik na predmetima koji se izučavaju u osnovnoj školi nakon sticanja diplome. Zbog toga su Ombudsmeni uputili Preporuku (P-186/22 od 14.06.2022. godine) Prosvjetnoj inspekciji da u skladu sa svojim ovlaštenjima, na nedvosmislen način, utvrdi da li kandidat imenovan za direktora škole u ovom konkretnom slučaju ispunjava zakonski uslov u pogledu radnog iskustva propisan Zakonom o osnovnom vaspitanju i obrazovanju Republike Srpske i preduzme mjere iz svoje nadležnosti na osnovu potpuno utvrđenog činjeničnog stanja.

U okviru zakona poslodavci treba da pokažu što više senzibilnosti prema dugogodišnjim radnicima

Institucija Ombudsmena za lјudska prava Bosne i Hercegovine primila je dana 14.03.2022. godine žalbu V.N. iz Banjaluke povodom zaštite prava iz radnog odnosa u Policijskoj upravi. U postupku istrage, obe strane su predočile dokaze kojima potkreplјuju svoja izjašnjenja, a evidentan je visok stepen neslaganja oko činjenica i događaja koji čine predmet žalbe. Kada su dokumentacija odgovorne strane i stranke, te dostavlјena pismena izjašnjenja visoko suprotstavlјeni, ombudsmeni nemaju mehanizme provođenja sveobuhvatnog dokaznog postupka, ispitivanja svjedoka ili vještačenja, a posebno nemaju nadležnost za utvrđivanje disciplinske i krivične odgovornosti, i sa tim vezane ocjene osnovanosti prijavlјivanja radnika, pritužbi na rukovodioce, kao ni procesa ocjenjivanja i raspoređivanja u cilјu optimalizacije rada. U takvim okolnostima, ombudsmeni u svakoj fazi postupka nastoje ukazati na važnost pokušaja pronalaska kompromisnog rješenja spora, posebno imajući u vidu da su mnoge činjenice ostale nerazjašnjene, što sve dovodi do narušenih međulјudskih odnosa između podnositelјice žalbe i uprave u kojoj je zaposlena. Radi povećanja transparentnosti rada javne službe i stvaranja odnosa međusobnog povjerenja zasnovanog na uživanju prava ali i ispunjavanju obaveza iz radnog odnosa, ombudsmeni smatraju osnovanim zahtjev podnositelјice žalbe za dostavlјanjem internih i opštih akata kao i da bi poslodavac, u skladu sa materijalnim kapacitetima kojima raspolaže, trebao pokazati što veću senzibilnost prema podnositelјici žalbe kao dugogodišnjem radniku, posebno uvažavajući njeno zdravstveno stanje, i činjenicu da pojedine odluke o racionalizaciji rada i radnog prostora, mogu imati naročito negativan subjektivni efekat, zavisno od radnika na kojeg se odnose. Obzirom na navedeno upućena je Preporuka (P-185/22 od 15.06.2022. godine) Policijskoj upravi da u okviru svoje nadležnosti, u mjeri u kojoj je to moguće i opravdano potrebama službe, odgovori na zahtjeve podnositelјice žalbe u pogledu radnog mjesta koje obavlјa, uklјučujući i uslove rada.

Građanima treba omogućiti što lakšu registraciju djelatnosti predviđenih propisima

Ombudsmenu za ljudska prava Bosne i Hercegovine, dana 26.04.2022. godine, obratio se E.B. iz Tuzle koji želi da registruje Administrativno-pravni ured koji bi se bavio djelatnošću pravnog savjetovanja i izrade pravnih dokumenata. Njegov zahtjev je odbijen sa pozivom na odredbu Zakona o advokaturi koja propisuje da se pod advokatskom djelatnošću između ostalog podrazumijeva i sastavljanje raznih isprava (ugovori, testamenti i dr.), kao i na mišljenje Federalnog ministarstva razvoja prema kojem su pravne djelatnosti regulisane posebnim propisima kao što su Zakon o advokaturi FBiH, Zakon o notarima FBiH zbog čega se navedena djelatnost ne može registrovati po Zakonu o obrtu i srodnim djelatnostima. U prilog odbijanja zahtjeva podnosioca žalbe navodi se i stav Advokatske komore prema kojem se „djelatnošću koja je predmet ovog postupka ne mogu baviti fizička lica, jer je navedeno u suprotnosti sa odredbama Zakona o advokaturi.“ U postupku istrage utvrđeno je da obavljanje navedene djelatnosti nije izričito zabranjeno zakonom, pa su Ombudsmeni zauzeli stav da, u odsustvu izričite zakonom definisane zabrane, treba omogućiti licima da registruju djelatnosti koje su predviđene pozitivnim propisima, a na građanima je da odluče za koje usluge će koga angažovati u skladu sa principima tržišne ekonomije, garantovanih Ustavom Bosne i Hercegovine i Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine. Zbog navedenog, upućena je Preporuka (P-184/22 od 02.06.2022. godine) Gradskoj službi za ekonomski razvoj, poduzetništvo i poljoprivredu da prilikom odlučivanja o zahtjevu podnosioca žalbe postupi u skladu sa članom 5 Zakona o upravnom postupku Federacije Bosne i Hercegovine. Preporuka je ispoštovana i podnosiocu žalbe omogućeno registrovanje pomenute djelatnosti.



Aktuelne publikacije


Institucija ombudsmana za ljudska prava Bosne i Hercegovine  © 2024    |    Mapa stranice